Внеклассное чтение


Как работать с библиотечкой


Использовать библиотечку можно как на уроках, так и во внеурочное время. Пронумеруйте книги и поставьте их в небольшую коробку по порядку номеров. Вам понадобится список всех книг, а также список фамилий читателей (при желании можно на каждого читателя сделать карточку-формуляр, но работать со списком быстрее).

Обсудите с детьми правила пользования библиотечкой: обращаться с книгами аккуратно, не мять и т.д. В случае потери книги ученик делает такую же новую. Договоритесь с учениками, на какой срок выдаются книги и когда их удобнее менять (например, на перемене, после уроков).

Попробуйте использовать библиотечку на уроках для развития навыков устного общения на английском языке. Один из учеников может играть роль библиотекаря, другие - читателей. Читатели по очереди обращаются к библиотекарю. Библиотекарь спрашивает читателя, какую книгу он хотел бы прочитать, проверяет, есть ли эта книга в наличии, выдаёт книгу и записывает её номер рядом с фамилией читателя. В следующий раз, когда читатель возвращает книгу, номер книги в списке перечёркивается. Таким образом, видно, сколько книг и какие брал читатель.

Пример списка читателей

Желательно регулярно (например, один раз в четверть) проводить уроки индивидуального чтения, на которых ученики рассказывают о прочитанных книгах. Предложите ученикам выбрать книгу, которая им больше всего понравилась, сделать к ней иллюстрацию, и рассказать о книге так, чтобы заинтересовать других читателей. Ученики могут назвать место и время действия, имена главных героев, рассказать завязку истории и остановиться на самом интересном месте.

Пример рассказа 1:

I’d like to tell you about the story called “A Garage for Gabriel”. The story is very interesting. I enjoyed reading it. Look at my picture, please. What is the story about?
It’s about an old car. His name was Gabriel. He lived outdoors, because he had no garage. He wanted to have a garage very much.
One day two ladies came. They needed a small car. The man who sold cars showed them Gabriel. Gabriel was so happy! He showed the ladies how he could ride quickly round and round the block. But the ladies didn’t like it. Do you know why they didn’t like it? They said, “We don’t want this car. It won’t slow down at all!” And they went away.
Next day a boy came. He wanted to try Gabriel. This time Gabriel went very-very slowly. The boy said, “This car is too slow,” and went away.
When I was reading the story I felt sorry for poor Gabriel.
If you want to know what happened with Gabriel, read this wonderful story. Don’t miss it!

Пример рассказа 2:

I want to tell you about a naughty little girl. Her name is Nancy. This is my picture of Nancy. She looks naughty, doesn’t she?
I have read three stories about her, but I liked “My Naughty Little Sister Goes to the Theatre” best. Nancy is very-very naughty in this story. This is the beginning of the story:
One day Nancy went to the theatre with her mother and sister. There were a lot of children at the theatre. Then a funny man came out. Do you want to know his name? I’m not going to tell you his name now. If you read the story, you will learn it.
The man said “How do you do?” and all children said “How do you do?” but Nancy cried “Hallo!” and everybody laughed.
Then beautiful dolls came out and danced. After that the funny man said “Who wants to dance with me?” and Nancy ran to him and said, “I want to dance with you!” The other children danced, too.
After the dance Nancy’s mother and sister couldn’t find her. She ran away!
If you want to know why Nancy ran away, you must read this story. I’m sure you will enjoy it!